Sewajarnya...

TAHUN 2022 - ULANG TAHUN KE-64 SMK SULTAN OMAR... TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG KE LAMAN SESAWANG SMK SULTAN OMAR, DUNGUN, TERENGGANU ::::::::: "SEPAKAT MENJULANG DESSO CEMERLANG" :::::: KAMI BERBANGGA DAPAT BELAJAR DAN BERKHIDMAT DI SMKSO :::::

Tarikh Kemas Kini

TARIKH KEMAS KINI: 16 April 2023 [11:40 pagi] +++++ MULAI TAHUN 2021, SMK SULTAN OMAR MELAKSANAKAN PROGRAM TRANSFORMASI SEKOLAH 2025 (TS25) DAN PERINTIS PROGRAM SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, AND MATHEMATIC (STEM) DAERAH DUNGUN

Isnin, 14 September 2015

JERAYAWARA MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA DI SMKSO

14 SEPTEMBER 2015 (Isnin) - Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) mengadakan sesi penjelasan tentang status peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dalam siri Jerayawara MPM di Dewan Warisan hari ini mulai pukul 11:00 pagi hingga 12:30 tengah hari.


Penerangan tentang STPM disampaikan oleh Encik Adnan, Setiausaha Mata Pelajaran Sains dan Matematik MPM kepada pelajar-pelajar Tingkatan 5 dan Pra-U Bawah.

Tujuan jerayawara dilakukan untuk menjelaskan kepada pelajar, ibu bapa dan guru, bahawa pelajaran di peringkatan Tingkatan 6 atau Prauniversiti telah ditingkatkan setaraf dengan Matrikulasi, Asasi dan Diploma dari segi pengurusannya. Pengajian di Tingkatan 6 melibatkan tiga penggal yang menyamai sistem semester di universiti. Pelajar yang mengikuti Tingkatan 6 tidak dikenakan bayaran untuk mengambil peperiksaan bagi setiap penggal, kecuali untuk mengambil kertas ulangan. 

Sijil STPM sah terpakai untuk memohon pekerjaan dengan Jabatan Perkhidmatan awam, malahan kelulusannya diiktiraf oleh banyak universiti di luar negara.

Sebelum menyampaikan penerangan itu, Encik Adnan melakukan pemantauan tentang pelaksanaan kerja kursus dalam kalangan pelajar Pra-U Penggal 3 (6 Pra-U Atas) mulai pukul 8:00 hingga 10:00 pagi. Dalam pemantauan itu, pelaksanaan Kerja Kursus Pra-U memperoleh penarafan Band 3, iaitu band tertinggi dalam pengiraan proses pemantauan MPM.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan